lørdag den 21. januar 2012

Det Store Projekt.

Mens jeg skrev speciale, altså ikke de sidste forfærdelige 5 måneder, men ellers og lidt efter, havde jeg brug for noget heeeelt hjernedødt hurtig-færdig-lykke-fix.
Havde længe haft et patchwork-sengetæppe i tankerne, og begyndte så at skrabe materialer sammen.
Det der tiltalte mig var, at det tog vildt lang tid. Det lyder måske lidt mærkeligt, men netop fordi det er et projekt der bare tager hundrede år, var der ingen pres med at det skulle blive færdigt "snart" eller sådan noget. Det er et kæmpe projekt.
Fra patchworkbiksen i Lyngby; http://www.speichdesign.dk/
Heldigvis har min farmor engang haft en butik med patchwork-stoffer, og kunne således give mig en hel kasse fuld af stoffer i grønne farver(jeg er ret vild med grøn). Stofferne er ellers vildt dyre. Som i overraskende dyre. Der er jo for fan stof-stykker. Se, de der små ruller koster 30-40 kroner(?).
Man starter med at finde ud af hvordan det skal se ud.
Jeg har valgt små kvadrater på 10x10 cm, der samles i blokke med 9 af disse kvadrater, så det bliver et kvadrat på 30x30 cm. Kvadraterne i midten og hjørnerne er af samme stof, mens de resterende 4 er i et andet stof. Tæppet består af 7 af disse blokke på bredden og 7 på længden. Kanten skal være et 30 cm bredt stykke af sart rosa(helst i taft eller et andet fint og lidt stift materiale), hvor der i hjørnerne er indfældet 5 kvadrater grøn i en 9-blok, hvor de resterende 4 kvadrater er i den lyserøde, der så går igen hele vejen rundt.
Jeg skal altså bruge 7x7=49 blokke til midterstykket. Det er altså 49 sæt af 4 grønne og 4 sæt af 4 lyserøde og 49+4 til hjørner=53 sæt af 5 grønne.
Man tager et ark med særligt patchwork-pap. Klipper det i den størrelse og form man ønsker. I mit tilfælde 10x10 cm kvadrater. Hvis man på et tidspunkt køber tør for de ark ens farmor har givet, og ikke gider betale tusindvis af kroner på porto ved at bestille ark over nettet, kan man købe kvadrater i den rigtige størrelse(og HELT lige. Det kan jeg ikke selv. Er for utålmodig), fx i Lyngby. Men det findes ikke i København. Man havde ikke troet det, men sandt er det.
Hvorom alting er: Der klippes eller købes pap.
Nu har man meget pap. Der laves herefter en skabelon til at afmærke stof. Den skal være 1 cm bredere end de andre papstykker hele vejen rundt. Var man uddannet fra Håndarbejdsseminariet havde man nok kaldt det sømrum. Men jeg kalder også tråd for snor jævnligt. Min mor hader det :-D
Min skabelon er altså 12x12 cm. Den lægges på nystrøget stof I TRÅDRETNINGEN(det er noget med at stoffet er vævet og skal strække sig samme vej. Man skal bare lægge den så den følger trådene), der tegnes med stofkridt(eller kuglepen) rundt om skabelonen og herefter klippe eller skære. Det er noget med at de rigtig pro skærer deres stof, så det bliver mere lige(?). Herefter ries(sy noget på midlertidigt med store sting der ikke behøver være så pænt) stoffet på papskiverne. Og det tager viiiildt lang tid. Men man får en lille så-det-var-fint-nu-er-den-færdig-lykke-følelse hver gang. Og det er her jeg er nået til. Har fadme syet alle de grønne. Jeg har ikke fundet det pæne kantstof endnu. Men har syet alle de grønne:

De er der alle sammen, der mangler ikke noen!
Jo, okay de lyserøde. De er mere grønne i farven end man umiddelbart kan se. Har ikke det bedste kamera i verden. Dem der er øverst i billedet er 5-sættene og de nederste er 4-sættene.
Der er 461 stykker pap med stof syet på. Dvs at jeg har syet 18 kilometer og 440 meter. Med store sting, godt nok, men det er sgu langt. De ligger i en skotøjsæske og er SÅ fine.
Om lidt skal de lige stryges, og så skal de sys sammen i blokkene med bittebittesmå, fine, fine, sting. Og så er de 9 kilometer og 220 meter nok ret langt. Og jeg skal først finde ud af at parre farverne så det bliver pænt. Holy c**p.
Når alle blokkene er syet sammen skal blokkene også syes sammen, igen så det ser pænt ud. Man(jeg) KAN jo sprætte op, men det er spildt arbejde, så det vil være bedst hvis man(jeg) kan undgå det.
Når alt er syet sammen tager man ri-stingene ud og fjerner pappet. Og så syr man bagbeklædning på, og quilter de to lag sammen.
Men det er der land tid til, og indtil videre er jeg vildt stolt af at have syet de 461 10x10 kvadrater.
Og fortsættelse følger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar