søndag den 1. april 2012

Anmeldelseskavalkade #8 -Paustian

Her kunne jeg godt have skrevet et harmdirrende indlæg om underboerne der startede en uannonceret fest i går aftes kl22 og stadig er virkelig godt igang her kl lidt i 9 om morgenen.
Er lidt træt af Somebody that I used to know(på repeat mellem 23 og 01), Jeg har ikk lavet peng', og Midt om Natten. Sidstnævnte krydret med egen tvivlsomme vokal.
Sødemand var nede ca halv to og spurgte om de ikke snart skulle i byen, men der havde de været, og havde lige været nede efter nye øl. Men de skruede da gevaldigt ned i et stykke tid.

 I stedet! I stedet vil jeg skrive om en fantastisk aften på Paustian, der ligger ude i nordhavnen.
 Det bliver overhovedet ikke noget der minder om en objektiv anmeldelse, for jeg, Sødemand og en ven var der med en der arbejder der. Så der blev nok givet lidt ekstra gas. Kokken kom også lige ud og trykkede hånd inden maden. Og vinen var noget der bare kom, så det passede bedst muligt til maden. Med alle retterne er fra menukortet, der faktisk har utroligt rimelige priser.

 Vi startede med en lille hapser. En lille skål der smagte lidt af salt, groft knækbrød med laksesalat i, ikke større end en femmer. Men dejligt. Bare lige til at sidde ned på.
 Så fik vi Andeballontine, der er noget andekød og lever rullet stramt sammen og skåret i skriver, sammen med skonzonerrødder og mirabellekompot. Der var lidt dijon til, og det stærke fra den sammen med den søde kompot, de friske, sprøde rødder og anden gik utroligt godt i spænd med hinanden. Jeg fik dog lige hældt lidt rødder ned af mig selv, så jeg sad med et fint, fedtet sneglespor ned ad blusen resten af aftenen.
 Anden/tredje forret var hjemmegjort tartelet med en vildt god hummerbisque, bladselleri og æblestykker. Jeg har tidligere( et meget fancy sted) fået en hummerbisque der smagte alt for skarpt og kraftigt, og har ikke siden turde bestille det. Men denne her var fantastisk. Helt igennem fantastisk. Cremet, skarp, blød, sød, syrlig og æbler og selleri var friske og sprøde. Faktisk så godt at samtalen døde en lille smule imens. For man kunne da ikke koncentrere sig om andet imens. Det er sådan nogle retter der gør at jeg ikke fatter folk der går på kur, sådan på nupo/kålsuppe-måden. De går glip af masser af livsglæde ved ikke at unde sig selv noget virkeligt livsbekræftende at spise.
 Hovedretten var kalv stegt som vildt med waldorfsalat, kartofler og tyttebær. Paustian laver klassisk, dansk mad på den sofistikerede og kvalitetsorienterede facon, og denne meget retro ret smagte også dejligt. Kødet var med lidt persille og en dejlig sauce til. Kartofler og tyttebær var også lige i skabet, men jeg var faktisk mest vild med waldorfsalaten. Det er hundrede år siden jeg har fået det, og det må have været en juleaften hjemme hos min mormor og morfar da jeg ikke var særlig gammel. Kød og sauce lå på tallerknen, men resten var i små skåle, som man sendte rundt. Faktisk meget hyggeligt. Efterfølgende fik vi ost, der blev rullet hen på et rundt bord, og en kyndig ostedame forklarede og anbefalede og sammensatte en lille ostetallerken til og hver med det der passede bedst til os. Og der kom da også en lille brødkurv med hjemmegjorte brødsticks, knækbrød og flute til.
 Desserten blev for de flestes vedkommende en "fynsk bikube" med jordbær og chokolade. Jeg havde forestillet mig noget med honning og måske et stykke af en vokstavle, men det var en lille bikube formet sig marengs med syltede jordbær, flødeskum og chokoladestykker indeni.
Lidt brutalt show at få den åbnet, men sjovt og det smagte dejligt. Dog kunne der godt have været lidt mere smag i selve marengsen, og måske en tungere chokoladesmag indeni.
 Da vi var færdige var jeg mæt og glad og lidt træt, og frøs en lille smule.
 Konklusion: Når man først har fundet ud i nordhavnen og lokaliseret restauranten går det som en leg. Det er et dejligt sted med skøn, skøn mad til virkelig overkommeligt priser. Fx 4 retter for 435. Og der er absolut i orden. Kart anbefalelsesværdigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar