lørdag den 2. juni 2012

Pizza og pipfugl

Jeg har lige haft et par hektiske dage i rap, så jeg er ikke for fin til at spise chips og dips fra i går. Det har stået ude hele natten. Men chipsne er ikke engang blevet bløde. Kan nu godt li Hot Tomato Fries.
Var hjemme kl 18 i går, og fik gæster kl 19. Til hjemmelavet pizza. Og to tredjedele henne i dejen fandt jeg ud af at vi manglende mel... -> netto -> hjem. Har ikke helt styr på hvor mange pizzaer det blev til, men jeg tror nok der kom en 8-10 ud af det. Jeg var ret sej til det, og Sødemand var kampeffektiv med fuld badeværelsesnedspuling med det hele inkl ny toiletbørste.
I kan da lige få opskriften, som jeg har fået af Sødemands far, der også er sød. Dejen er sådan en man lige kan smække sammen når man kommer hjem, og så kan den hæve mens man findere fyld frem. Jeg lavede tomatsovsen i går i et anfald af vi-når-det-aldrig.
Den passer nok til en almindelig kernefamilie med et par børn. Hvis man er single og har inviteret en sød en hjem på mad skal man nok halvere portionen.

Pizzadej til ca 4:
50 gr gær(ja, eller 42 hvis du bruger økologisk i mindre pakker)
5 del vand
1 tsk salt
5 spsk olivenolie
500 gr durummel
1 kg hvedemel

Gær smuldres i vandet med fingrene til det er helt opløst. Salt om olie hældes i, og melet røres i lidt ad gangen. Du skal nok ikke bruge alt melet, men der bruges også en del til bordpladen og sådan.
Husk at ælte dejen! Den skal hæve i sådan omtrent en halv time indtil den føles blød og lækker når man stikker en finger i.
Tag en klat dej på størrelse med en stor fersken eller et lille æble og rul den tyyyyyyndt ud.
Tomatsovs og ost skal der til. Prøv frisk mozarella og put så lidt rosmarin og olivenolie på. Armennamme, altså.
Bag den kort, kort tid (ca 10-15 min, men hold øje med den) ved vildt høj varme, fx 275, eller hvad din ovn kan. Gerne på opvarmet bagesten.
Der kan nok godt blive til en 7-8 tynde pizzaer, og så kan du bage boller med en sans tomatsovs på til næste dag, når folk er mætte og du ikke gider rulle flere deje ud.

Har været eksamensvagt/tilsynsførende et par dage på skolen hvor jeg arbejder.
Det er sgu egentlig meget hyggeligt. Og rimelig kedeligt.
Men jeg har fået strikket noget af garnrester der nok bliver til en lille pipfugl. En rimelig grim pipfugl, men mon ikke den bliver så grim at man ikke kan lade være med at holde af den, fordi den er så grim og blød. Der kommer billeder senere. Den mangler nemlig den ene vinge, næb og øjne. Tror den bliver fin når den får fyld i. Den bliver lilla, brun og grøn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar